search engines keywords: PC, Mac, muis, RSI, genezen, muizen, anir, muiskramp, muisknop, muisbal, klikken, pols, pijn, kramp. pees, beeldscherm, beeldschermen, Dave, Krooshofterug
Muiskramp!

Drie manieren om je hand onbruikbaar te maken


index/home
Inleiding
Een nare draai
De vinger omhoog
Snelheid kost kracht
Tot slot
Links
disclaimer
 

Inleiding

Omdat ik veel mensen ken die muiskramp hebben en zag dat ze van hun fysiotherapeuten vaak weinig handreikingen krijgen om op een andere manier te gaan muizen, heb ik besloten mijn muis-tips op het web te zetten.
Mijn eigen leerschool voor het doen van precisie bewegingen was het opnieuw leren bespelen van de contrabas na een forse blessure. Ik heb vooral veel tijd moeten besteden aan het het leren van een andere manier om mijn strijkstok vast te pakken. Die blessure vergt dat ik nog steeds voortdurend op moet letten hoe ik bas speel, typ en muis. Er zijn veel overeenkomsten tussen het ontspannen voeren van de strijkstok en het mikken met de muis.

Sommige mensen vinden het raar om zelf te gaan kijken hoe ze een zakelijk apparaatje als de muis hanteren, daarom wijs ik er even op dat elke sporter die verkeerde bewegingen maakt een hoge blessurekans heeft. En ik wijs er ook even op dat de spiertjes in je hand weliswaar klein zijn, maar dat die in de typische kantoorsituatie wel op maximaal vermogen worden gebruikt. Die ëminiatuur pijntjesí in je pols kun je negeren, maar op een pijnlijke knie zou je ook niet doorlopen. 
Geef je handen de pauzes en aandacht die een sporter ze zou geven. Alle sporttips, zoals warm houden en voor goede doorbloeding zorgen gaan ook op voor het muizen.

Achtereenvolgens zal ik drie aspecten van het muizen behandelen, met de bijbehorende suggesties voor verbetering.
 

Een nare draai.

De elleboog hoeft helemaal niet omhoog of van je af gehouden te worden, zoals veel muiswerkers doen. Doe je dat wel, dan geeft dat spierspanning in je schouder en in je onderarm, terwijl je die elleboog juist van je af gaat houden in een poging om die onderarm te ontlasten. 
Niet alleen je schouder en onderarm worden onder spanning gezet door de elleboog naar buiten te brengen, ook je pols komt in een knik achterover als je de muis gaat vasthouden. Laat je je elleboog zakken, dan kun je je arm en hand helemaal ontspannen.
Het probleem dat dan onmiddellijk rijst, is dat je duim en wijsvinger niet langer op tafel liggen, alleen de rand van je hand en je pink raken de tafel. Je moet dus je hand draaien om de muis te kunnen pakken. De reden dat ik dit een probleem noem, is dat je spieren in je onderarm moeten rekken voor deze beweging. En datzelfde geld ook voor die dikke zenuw die over je onderarm, achter je elleboog door, je bovenarm in loopt: je ëtelefoontjeí. 

Het pakken van de muis noopt dus tot het maken van een nare draai van de hand. Je kunt het rekken van de spieren en zenuw in je onderarm tijdelijk ontlasten door de elleboog naar buiten te brengen, maar dat is slechts het verplaatsen van het probleem. 
De enige manier om deze draai op een gezonde manier te maken, is je arm te ontspannen en heel goed op te letten dat je onderarm vanuit de hand draait en niet vanuit de elleboog.
Als het ontspannen van de arm niet voldoende is om deze draai te maken, schaf dan een Anir muis aan. Dat is een rechtopstaande handgreep op een muis, met daarop een slimme knop om mee te klikken.
 

De vinger omhoog.

Een ander gedrag dat ik vaak zie en zelf ook deed, is het omhoog houden van de vingers om die niet op de knoppen te laten rusten. Om dit te monitoreren kijk ik bij mezelf of ik de peesjes die over mijn pols lopen kan zien. Als ik ze zie terwijl ik alleen maar de muis aan het bewegen ben, houd ik ze onnodig omhoog. De oplossing voor dit probleem is simpelweg die vinger te laten zakken.
Als je dit niet lukt, houd je waarschijnlijk meer spieren gespannen, bijvoorbeeld die verdraaide elleboog weer.
Als het ontspannen van de vinger leidt tot klikken terwijl je dat niet wilde, moet je nu een muis met zwaardere(!) knop gaan kopen, zodat je vinger er nog net op kan rusten.
(overigens houden veel mensen tijdens hun vingers tijdens het tikken ook op een overspannen manier omhoog. Experimenteer met verschillende toetsenborden.) 
 

Snelheid kost kracht.

Ook zonder stress kan de spierspanning flink oplopen. Het mikken met een muis vergt veel fijn-motoriek. Het is makkelijker om goed te mikken wanneer alle spieren gespannen zijn. Je schiet dan niet uit met je bewegingen. Je spieren zijn niet alleen om je vingers te besturen, maar dienen ook als meet-instrument. Met gespannen spieren neemt de resolutie waarmee de bewegingen en de plaats van je muis worden gemeten flink toe.
Een beetje beeldscherm-job brengt met zich mee dat je 8 uur per dag gaat zitten muizen. Dat is een hele belasting voor die kleine spiertjes. Vergelijk het met dagelijks een etappe van de Tour de France en dat zonder de verzorging (en Epo) die die sportlieden krijgen. 
De problemen die je kunt krijgen zullen zich afspelen in de pezen en spieren die je hand openen. Die zijn immers zwakker dan die spieren die je hand sluiten. De peesjes lopen over je pols, (hopelijk knik je je pols niet achterover tijdens het muizen). De spieren die je vingers openen zitten op je onderarm, vlakbij je elleboog. En als die spieren zwellen, knijpen ze ook nog die eerdergenoemde ëtelefoonzenuwí af!
De oplossing is heel erg simpel: Zet de snelheid van de muispijl op het scherm fors langzamer. Dat is even wennen, maar dit mes snijdt aan twee kanten: Je kunt ontspannen omdat je grover kunt bewegen en je kunt je veel sterkere armspieren gebruiken om zodoende die kleine vingerspiertjes te ontzien. 
 

Tot slot:

Je zou natuurlijk alle sneltoetsen van je software kunnen leren. Maar de muis is en blijft een heel intuitief instrumentje.  Het vergt alleen tijd en aandacht om het goed te leren bespelen.
 

Links:

Het digitale Ziekenhuis over RSI

StopRSI site

RSI vereniging
 

HTH,

Dave Krooshof
 
 

Disclaimer

Wendt je tot je huisarts of fysiotherapeut als je meer wilt weten. Ik ben geen arts en kan dus ook geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden. Ik doe dus ook geen consulten op wat voor manier dan ook, stuur me dus geen email van die aard. Op fouten in het bovenstaande word ik wel graag geattendeerd.
 
 

Top

terug
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

home/index van mijn site

->__________________top
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

-> top
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

-> top
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

-> top
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

-> top
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

-> top
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

-> top
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

-> top
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

-> top
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

->  top
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

-> top
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

->__________________top